Om tips og slikt: En guide til servicebransjen

Tipsekulturen er ikke noe av det som er mest likt mellom våre land. I sverige tipser man ikke! Det er vel standaren de fleste steder. Den ene kronen skal alltid leveres tilbake, dette gjelder også mellom venner. Penger er en stor sak i Sverige, alle kronene skal levereres tilbake.

I Norge gir vi derimot tips, ikke USA tips, men 5 % er vanlig, men alt over forekommer nesten like ofte.

Jeg synes det er en bra ting og gi tips. Det har alltid vært sånn at i servicebransjen gir du litt ekstra for en tjeneste. Det er jo tross alt en ganske personlig tjeneste som ytes i de fleste yrker i denne bransjen.

Så når jeg da yter mitt beste på jobb, gjør det jeg skal, og gir det lille ekstra. Da forventer jeg faktisk å få tips! Er dette galt?? Vi jobber tross alt i en bransje som har noen av de laveste lønnene i landet. Jeg har under minste lønn i Norge, det er jo helt sykt! Da burde jeg i hvert fall få tips. Ellers hadde man jo aldri overlevd.

Som dere har gjettet fikk jeg ikke tips i går, i hvert fall ikke så mye som jeg fortjente. Ja jeg er bitter! Jeg jobbet jævelig hardt og da fortjener jeg faktisk å få det lille eksta fra gjesten jeg også.

Jeg synes selvfølelig ikke at tips skal gis når servicen er dårlig. Visse faktorer telles jo som at servitøren er hyggelig og maten skal smake bra. Telles også at ikke alt tar for lang tid, men er det mye å gjøre så synes jeg at gjesten skal være sympatisk overfor dette.
Stresser servitøren din er det mest sannsynlig en grunn til dette Så neste gang du er ute og spiser, og din servitør stresser, hva med å si at hun ellr han kan slappe av. Ingen grunn til å stresse for da går det bare dårligere. kanskje dette hjelper? Vis sympati og medfølelse! Servitør og gjest er ikke fiender og når gjesten skal være vanskelig eller omvendt så vet man at servicen ikke kan bli bra.

Maggs
Servitøs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0