Kvastløst Kalmar...

I helgen var jeg på besøk i den lille mysige byen Kalmar. Der var det riktig trevlig, våren var i full gang, gresset var grønt, fuglene sang og endene var tilbake. Visst var det sommerlig.

Man kan si det sånn at det var nesten en oppdagelsesferd, jeg var på utkikk etter denne "kvasten" som det synges om i Kalmar visan som vi er så glade i. Besøket var riktig trevlig, god mat, god vin, godt selskap, men kvasten den fant jeg ikke noe mer ut av.. den forblir et mysterium.   


Kalmar var en skikkelig fin sommerby. Masse små koselige hus overalt, med fin strand nære sentrum. Jeg ble dessverre litt skuffet over kafeene, jeg er jo i evig søken etter uteservering og fant ikke et eneste sted og sitte ute. Jeg fant faktisk svært få kafeer generelt, men kanskje denne byen ikke trenger fler? Ikke vet jeg.

Jeg tror det er noe spesielt blant folkeslaget i norden at vi skal drikke og spise alt vi kan ute når det først blir sol. Nå kan jeg selvfølgelig bare snakke for meg og det norske folk, for vi er desperate etter uteservering!  Så fort det kommer et glimt av sol og pluss grader sitter vi ute med kaffen eller ølen i hånden. Vi nordmenn sitter ute i alle temperaturer hvis det er sol på himmelen.  Jeg tror det er på grunn av den lange vinteren, man må bare komme seg ut. Det spiller ingen rolle at det nesten blir et islag på ølen når man går ut, ølen skal drikkes i solen! Jeg får fantastisk vårstemning av å ta den første ølen ute, solen skinner i ansiktet, du har tre pledd rundt deg, votter og skjerf er på, men gud for en stemning jeg får... Blir glad bare av å tenke på det!!!


Tilbake til Kalmar, jeg klarer alltid snakke meg litt bort...

Det ble ingen utservering, men det var skikkelig mysit. Jeg tvang med meg mr. X (?) haha... og vi dro på sightseeing i byen. Kalmar slott var selvfølgelig høyt på listen siden det var det eneste jeg visste om. Det fikk meg til å tenke på Akershusfestning (i Oslo for de som ikke vet det). Slottet ligger ut mot havet, med masse mysige plasser man kan snike seg bort og drikke og grille under sommer halvåret. Jeg ble nesten litt missunnelig. Slikt mangler vi i Göteborg.

Etter å ha vært der oppe og lekt turist, tatt bilder og lekt med kanonene. Gikk vi videre inn mot sentrum igjen. På veien kom vi forbi værste slosskampen?! Her snakker vi om testosteron på høyt nivå faktisk. Det var da to ender som sloss eller kanskje heller hakket på hverandre for gunsten til en liten dameand (hva heter de egentlig.. :P) som sto og så på fra 2 meters hold. Fjærene fløy og den ene anden var det faktisk litt synn på for han fikk skikkelig juling.

Hadde det bare vært så lett i virkeligheten! Mr. X kommenterte at "Dere tjejer har det jo så lett hver helg, bare å si skal vi gå og pule nå eller senere?" Hmm mulig det er så lett i Kalmar eller i andre småbyer, men jeg har i hvert fall ikke erfart at det er så lett.... Kanskje du dater litt konstige tjejer?!


Kalmar er en finfin by, og jeg anbefaler folk og dra dit en dag eller to. Bo der finner jeg personlig ikke så fristende... men så er jo jeg født og oppvokst i en storby.. Man trenger kanskje litt mer plass rundt seg da..  

Jeg fant jo ingen svar på denne kvastgåten som jeg hadde for meg at jeg skulle løse. Det var et kvasten kjøpesenter, men det var det jeg fant. Hmm kanskje man må være i fra Kalmar for å forstå greia med kvasten, ikke vet jeg...

Hvem vet kanskje jeg drar tilbake til Kalmar en gang, men det spørs hva som tilbys meg.. ;-) Mr X: Litt massasje hadde vært godt :P hehe

Vi prekes i Oslo som er i mitt neste mål på denne påsketuren.



Maggs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0